Mollbrinks Konst
Uppsala | Kungshamn

Krassimir Kolev

Krassimir Kolev är född i Plovdiv, Bulgarien och han påbörjade sina konststudier i sitt hemland. 1991 flyttade han till Österrike för att studera vid Konstakademin i Wien, först för professor Joannis Avramidis och sedan Michelangelo Pistoletto, han tog sin Master of Arts examen 1998. Samma år flyttade han till Sverige och bosatte sig i Uppsala.

Krassimir arbetar både med måleri och skulptur. Hans konst är ofta emotionell och uttrycksfull och förmedlas genom en postmodern filosofisk språkform som är kombinerad med en klassisk teknik.

Han har deltagit i en rad utställningar både i Sverige och utomlands. Han fick hedersutmärkelser både från 5th DIGITAL HALL OF FAME AWARD, Stockholm och 4th ART SYMPOSIUM ATELIER AN DER DONAU, Österrike. Han har även utfört en rad olika offentliga projekt bland annat för Hotel Imperia i Bulgarien, Kristallen i Uppsala och The Icehotel i Jukkasjärvi.
Serien "The Mirror"
Här går jag tillbaka till mina rötter i Bulgarien och Balkan, genom att speglas i dåtid reflekterar jag kring min historia och min nuvarande tillvaro. I denna serie målar jag kvinnliga figurer som speglas framför ”historiens spegel”. De söker djupt inom sig själva genom att tänka på det som har varit, det som är och även genom att blicka fram emot det som ska komma.

Balkan har alltid varit en politisk brännpunkt och inte bara en geografisk utan även en kulturell korsväg mellan öst och väst. Det är ett område med många nationaliteter och kulturer som lever i en slags frivillig eller ofrivillig union med varandra. Ett paradoxalt område där länderna ofta har varit i konflikt med varandra, men ändå har befolkningen i länderna varit av blandade nationaliteter i hundratals år. I en stad eller by på Balkan är det vanligt att det finns två eller tre folkslag och att det talas flera olika språk. Det är som en spegel av vårt globala mångkulturella samhälle.

En del av det som hänt genom historien skäms jag för och det gör ont, men annat känner jag mig stolt och glad över. Genom att ställa mina avklädda modeller framför historiens och samhällets spegel, målar jag en slags avklädd bild av mig själv och min historia.

Krassimir Kolev