Anders Zorn

(1860-1920)
Mollbrinks är marknadsledande på Zorns etsningar

Zorn utförde 289 olika etsningar. Den första i London år 1883. Vi både köper, säljer och värderar Zorn etsningar. De etsningar vi säljer är alla i god kondition samt nyinramade med syrafria material.

Här nedan är de etsningar vi förnärvarande har i lager.

Bilder kommer uppdateras inom kort!

Axel Herman Hägg II

Axel Herman Hägg II

1883

Utförd
1883 i London, tryckt i 5-15 exemplar

État
2 av 2

RARITET

Etsning, 25,0 x 17,5 cm

Axel Herman Hägg var Zorn lärare i etsningstekniken

Axel Herman Hägg (Haig), född den 10 november 1835 vid Katthamra gård i Östergarns socken på Gotland, död den 23 augusti 1921 i Haslemere i Surrey i England, var en svensk arkitekt och konstnär. Han var bror till Jacob Hägg.

Hägg studerade först skeppsbyggeri men ägnade sig senare åt arkitekturen och utförde bland annat restaureringar av Floda kyrka och Visby domkyrka. Hägg, som från 1856 var bosatt i England, förvärvade som akvarellist och särskilt som etsare världsrykte genom sina måleriska och med teknisk bravur utförda arkitekturbilder med motiv från engelska, franska, spanska, italienska och spanska katedraler och medeltidsstudier. Hägg var Anders Zorns lärare i etsning. Hägg finns representerad vid Nationalmuseum i Stockholm, Norrköpings konstmuseum och Uppsala universitetsbibliotek.

Hägg kom ofta till Gotland på besök under sin tid i England. Han ritade Gotlands folkhögskolas skolhus i Hemse som stod färdigbyggt 1891. Det kallas än idag "Häggska huset". Byggnaden är idag kulturminnesförklarad. Han ritade även Östergarns folkskola.

Häggs lärare var Pehr Arvid Säve.

Kusinerna

Kusinerna

1883

Etsning, 44,3x27,6 cm

 

Utförd:
1883 i Zorns ateljé i London efter akvarellen med samma titel.

Litteratur:
Asplund 7, Hjert & Hjert 7, Delteil 6, Schubert-Soldern 5, ZG 7

État 3 av 3
Denna etsning trycktes 1903 i 40 exemplar

Extremt ovanlig

"Kusinerna" år 1883 är utförd efter akvarellen "Kusinerna" vintern 1881. Etsningen är framställd i Zorns studio i London år 1883 men etsningen är spegelvänd mot akvarellen. Detta exemplar är tredje état dragen år 1903 i ca 40 exemplar.

 

När Zorn reste till Sevilla träffade han professor Rodriques och fick möjlighet att måla i dennes ateljé. Modellerna på bilden är Rodriques dotter och hennes kusin.

 

 

 


 

Sovande Odalisk

Sovande Odalisk

1886

Etsning, 12,4x8,0 cm

Utförd
1886 i Paris under makarna Zorns smekmånad, tryckt i 5-15 exemplar

État
1 av 1

RARITET

Litteratur:
Asplund 28, Hjert&Hjert 171, ZG 28

Signerad av Emma Zorn: Anders Zorn g Emma Zorn

Dalkulla

Dalkulla

1891

Utförd 1891

Tryckt i 5-15 exemplar

Etsning, 14,2 x 10,2 cm


État
1 av 1

RARITET

Litteratur:
Asplund 56, Hjert&Hjert 38, ZG 56

Albert Besnard och hans modell

Albert Besnard och hans modell

1896

Etsning,  23,6 x 15,8 cm

 

Utförd
1896 i Albert Besnards ateljé, tryckt i 20 exemplar

État
1 av 1

RARITET

Litteratur:
Asplund 105, Hjert&Hjert 70, ZG 105

Paul-Albert Besnard, född den 2 juni 1849 i Paris, död där den 4 december 1934, var en fransk konstnär.

Efter mångåriga studier i Rom och en vistelse i London blev Besnard en av Paris konstvärlds mera uppskattade konstnärer, och fick en rad officiella uppdrag såsom kompositioner i Sorbonne, Hôtel de ville, Paris med mera. Han utförde också en rad porträtt av samtidens berömdheter. I sitt måleri försökte Besnard åstadkomma en förbindelse mellan impressionismens iakttagelser och den klassiska måleritraditionen. Bland hans verk märks ett porträtt av skådespelerskan Gabrielle Réjane och målningen Un lac rose i Ny Carlsberg Glyptotek, Köpenhamn och han finns representerad vid bland annat Göteborgs konstmuseum. Besnard blev ledamot av Franska akademien 1924.

Schakspelare

Schakspelare

1891

Etsning, 13,9x10,1 cm

Utförd
1891 i Zorns ateljé i Paris, tryckt i Endast 6 exemplar

État
1 av 1

RARITET

Litteratur:
Asplund 65, Hjert&Hjert 182, ZG 65

Schackspelarna är Fru Emma Zorn och Herr Hugo Fallander

I sina tidiga etsningar kunde Zorn experimentera med färgade papper.

På isen

På isen

1898

Etsning 12,8x17,9 cm

 

Utförd
Vintern 1898 i Zorns ateljé i Mora, tryckt i 15-20 exemplar

État
2 av 2

RARITET

Litteratur:
Asplund 139, Hjert&Hjert 197, ZG 139

Biljard

Biljard

1898

Etsning,  17,9x12,9  cm

 

Utförd
I Zorns ateljé i Mora, tryckt i 15-30 exemplar

Modellen på bilden är konstnärskollegan Charles Bartletts fru Emelie.

État
1 av 1

RARITET

Litteratur:
Asplund 137, Hjert&Hjert 195, ZG 137

Gerda Boëthius skriver:

Umgänget med Rodin, som var sociétaire i Salon National des Beaux-Arts, och det nyssnämnda samarbete med Bartlett, vars vackra, men kalla fru han (läs: Zorn) livligt uppvaktade... Han har själv i anteckningar erkänt att han blev förhäxad (i henne). Det var i skärgården de träffades och hon följde med till Mora efter att, enligt Zorn, ha väckt stort uppseende i Stockholm. Han sökte enligt egen uppgift utan framgång bättra på ett porträtt, som han gjort av henne i Paris, och hon är modellen till etsningen Biljard.

 

Han tillfogar: Ej heller underligt om min hustru fick skäl till svartsjuka. Men, tillägger han, strängt taget har min hustru aldrig haft riktiga skäl till ängslan, oaktat alla tillfälliga snedsprång har hon alltid ända sedan jag först såg henne stått mitt hjärta närmast. När man bygger sitt äktenskap på varm sympati och aktning seglar man lätt genom bränningarna och då blir känslan allt starkare med åren.

 

Boëthius, Gerda, Zorn: människan och konstnären, [Ny tr.], Konst och kultur, Stockholm, 1977[1960] sid. 342,372-3, 375

 

Oscar II

Oscar II

1898

Etsning, 24,7 x 17,8 cm

 

Utförd
1898 ombord på Kungajakten HMS Drott i Marstrand.

État
2 av 2

Ovanlig

Litteratur:
Asplund 132, Hjert&Hjert 88, ZG 132

Oscar II, Oscar Fredrik, född 21 januari 1829 på Stockholms slott i Stockholm, död 8 december 1907 på Stockholms slott, var kung av Sverige 1872–1907, kung av Norge 1872–1905, samt hertig av Östergötland. Han var tredje son till Oscar I och Josefina och bror till Karl XV. Oscar gifte sig 1857 med Sofia av Nassau. Han själv använde stavningen Oscar, och efter hans död har stavningspraxis varierat mellan detta och Oskar.

Oscar II var kung under ett skede då Sverige genomgick en period av industrialisering och snabb teknisk utveckling, och då unionen mellan Sverige och Norge försvagades för att slutligen upplösas. Perioden går ibland under beteckningen den oskarianska. Oscar var den tredje av fyra bröder i en syskonskara på fem. Då den äldste brodern, kung Karl XV, saknade tronarvingar (hans ende son hade avlidit i späd ålder 1854 och hans dotter saknade arvsrätt) och mellanbrodern prins Gustaf avlidit 1852, blev det vid Karls bortgång 1872 Oscar som fick ärva tronen.

Gammal Ballad

Gammal Ballad II

1898

Etsning 17,8x12,8 cm

 

Utförd
1897 i Zorns ateljé i Mora, tryckt i ca 35 exemplar. 

RARITET

Litteratur:
Asplund 125, Hjert&Hjert 192, ZG 125

E.R Bacon

E.R. Bacon

1897

Etsning,  23,9x15,7  cm

 

Utförd
I New York 1896-97, tryckt i ca 25-35 ex.

RARITET

Litteratur:
Asplund 116, Hjert&Hjert 77, ZG 116

Edward Rathbone Bacon (1848-1915) var advokat och arbetade även med flera järnvägsbolag. Bacon arbetade länge som vice chef för Baltimore och Ohio Railroad, och som chef för Baltimore och Ohio Southwestern Railroad. Han arbetade också som advokat. Bacon dog den 2 december 1915 i Baltimore, Maryland pga av en misslyckad blindtarmsoperation.

Bacon arbetade på ett kontor på Wall Street i New York. Han reste ofta till Europa, det var där han köpte många av de verk som utgjorde hans omfattande konstsamling. Han togs med i listan över anmärkningsvärda personer som anlände från Europa till New York City i New York Times den 13 oktober 1895.

Edward Bacon ägde en omfattande samling av Old Master-målningar och kinesiska konstföremål. Han höll sin samling privat och han samtyckte aldrig till att låna ut målningar från sin samling för offentlig utställning. En artikel i American Art News som publicerades efter Bacons död uppgav att "Det är konstigt att ingen tidskrift publicerat något om hans samling eller ens antydd honom som en konstsamlare, och ändå var han välkänd för konstvärlden som en konstälskare och samlare."

Bacon började samla konst ungefär 25 år före sin död. Han samlade först målningar från kända samtida konstnärer (däribland Zorn) och gick sedan vidare till franska 1700-talsverk och senare började han samla på engelska porträtt från 1700-talet. Senare vände han sig till de italienska primitiverna, en grupp "som inte lockar de okultiverade." Med hänvisning till hans samling av kinesisk konst skrev John Getz att Edward Bacon var "bland de finsmakare som för länge sedan kände till skönheten och det inneboende värdet av kinesisk konst som manifesterades i keramik" Bacon hade sin samling i Upper East Side-lägenheten som han delade med sin bror och svägerska.

Anmärkningsvärda verk i Bacons samling inkluderade:
- De fyra årstiderna av François Boucher
- Porträtt av fru Hart av Henry Raeburn
- Porträtt av Rigaud av Jean-Antoine Watteau
- Señorita Tuzo av Francisco Goya

Augustus Saint Gaudens I

Augustus Saint Gaudens I

1897

Etsning, 19,9x13,8  cm

 

Utförd
1897 i Augustus Saint Gaudens ateljé i New York, tryckt i 30-50 exemplar

État
2 av 2

Extremt ovanlig

Litteratur:
Asplund 113, Hjert&Hjert 75, ZG 113

Augustus Saint-Gaudens, född den 1 mars 1848 i Dublin, död den 3 augusti 1907 i Cornish, New Hampshire, var en amerikansk skulptör.

Saint-Gaudens far var fransman, hans mor irländska; familjen överflyttade till Nordamerika i hans barndom. Han studerade i Paris 1867–1870 för Jouffroy och Mercié, åtföljde den sistnämnde till Italien, stannade där tre år och var sedan verksam i Förenta staterna, där han blev landets ypperste representant för modern skulptur. Hans främsta arbeten på det monumentala området är David Farraguts monument i New York, ryttarstatyer över generalerna Logan (Chicago), Shaw (Boston) och Sherman (New York), kraftfullt realistiska konstverk. Dessutom utförde han monument över Lincoln (i Chicago) och över Deacon Chapin (i Springfield). Även på det naknas område utförde han gedigna arbeten. Sitt allra bästa åstadkom han likväl inom reliefen och plaketten - ett utsökt exempel är den stora bronsreliefen Amor caritas (Luxembourgmuseet, Paris). Hans lov och verk behandlas i en monografi av Royal Cortissoz (Boston, 1908).

Gärdesgård

Gärdesgård

1914

Etsning 24,9x19,9 cm

 

Utförd
1913

Litteratur:
Asplund 257, Hjert&Hjert 267, ZG 257

Bärsärk

Bärsärk

1914

Etsning,  25,0x17,8 cm

 

Utförd
1914

Ovanlig

Litteratur:
Asplund 261, Hjert&Hjert 271, ZG 261

Frida

Frida

1914

Etsning, 19,9x14,8 cm

 

Utförd
1914

État
1 av 1

Litteratur:
Asplund 263, Hjert&Hjert 161, ZG 263

Frida arbetade som hembiträde hos Zorn. Enligt uppgift hade Frida brutit armen och kunde inte arbeta och fick då sitta modell åt Zorn.

 

Kronprinsessan Margareta

Kronprinsessan Margareta

1914

Etsning 24,9x17,9 cm

 

Utförd
1914

Litteratur:
Asplund 264, Hjert&Hjert 163, ZG 264

1 maj 1920, Hjalmar Branting: "Nu har solstrålen i Stockholms slott slocknat."

Margaret Victoria Augusta Charlotte Norah av Storbritannien och Irland, (1882-1920) var kronprinsessa av Sverige och hertiginna av Skåne genom sitt äktenskap med den svenske kronprinsen Gustaf VI Adolf.

Margareta gifte sig 1905 med den blivande Gustaf VI Adolf av Sverige. Paret fick flera barn. Arvprinsen Gustaf Adolf föddes 1906, Sigvard 1907, Ingrid 1910, Bertil 1912 och Carl Johan 1916.

Kronprinsessan Margareta beskrivs som en konstnärssjäl och tyckte om att fotografera och måla. Flera av hennes målningar pryder Drottning Silvias arbetsrum på Stockholms slott. Margareta intresserade sig också mycket för trädgårdskonst, och efter det att kronprinsparet fått det nedgångna slottet Sofiero med trädgård i bröllopsgåva lade hon och maken Gustaf Adolf ner mycket tid och möda på att få trädgården att blomma igen. Familjen spenderade somrarna på Sofiero. Trädgårdsanläggningen skapades utifrån engelskt mönster, och även barnen inkluderades i arbetet. Margareta utgav böckerna "Vår trädgård på Sofiero" år 1915 och "Från blomsterträdgården" några år senare, illustrerade med hennes egna teckningar och fotografier, som såldes till förmån för "husmodersskolor med barnavård".

Under vintern 1919–1920, då den trettiosjuåriga kronprinsessan väntade sitt sjätte barn, hade hon varit sjuk ett flertal gånger, vilket nedsatte hennes krafter. I november 1919 fick hon en häftig öroninflammation, som i mitten av december krävde en operation. I mars 1920 insjuknade hon i elakartade vattkoppor. Vid ett besök i Leksand ådrog hon sig en svår förkylning som medförde varbildning i käkhålorna. På kvällen den 29 april fick hon värk kring högra ögat, och hade då en mycket hög feber. På morgonen dagen efter, drabbades hon av en allmän blodförgiftning samt hjärtsvikt som snabbt tilltog.

Trettioåtta år gammal avled Margareta, som nu var i åttonde månaden, den 1 maj 1920, klockan 14. Nyheten spred sig snabbt ut till statsminister Hjalmar Branting, som just då höll sitt förstamajtal på Gärdet i Stockholm.

Han tog en lång paus och meddelade sedan att "vår kronprinsessa är död" . Branting avslutade snabbt talet och skyndade sedan till slottet. Eftersom kronprins Gustaf Adolf var fullständigt nedbruten, anordnades där en så kallad blindkonselj utan regentens närvaro. Det beslöts att meddela kronprinsessans familj i Storbritannien, länsstyrelserna och främmande makter om dödsfallet. Samtliga ministrar var djupt gripna och när konseljen var slut yttrade Hjalmar Branting: "Nu har solstrålen i Stockholms slott slocknat."

Hårtång

Hårtång

1914

Etsning,  12,9x8,9  cm

 

Utförd
1914


Litteratur:
Asplund 267, Hjert&Hjert 275, ZG 267

Byst

Byst

1916

Etsning, 24,7x17,9 cm

 

Utförd
1916

État
3 av 3

Litteratur:
Asplund 272, Hjert&Hjert 280, ZG 272

Vicke

Vicke

1918

Etsning 19,8x29,5 cm

 

Utförd
1918

Modellen på bilden är Vicke Andrén

Litteratur:
Asplund 281, Hjert&Hjert 166, ZG 281

Vicke Andrén (1856-1930) var under slutet av 1800-talet en uppmärksammad konstnär verksam inom fler olika genrer. Utbildad vid Konstakademin 1876-1882 verkade han både som målare, reportageillustratör och skämttecknare.

 

Han utarbetade även Zornmärket efter förlaga av Anders Zorn

 

Förutom som bildkonstnär var Andrén även verksam som Bellmansångare.

 

Al

Al

1917

Etsning,  17,3x11,9  cm

 

Utförd
1917


Litteratur:
Asplund 277, Hjert&Hjert 282, ZG 277

Gulli II

Gulli II

1918

Etsning, 19,8x14,8  cm

 

Utförd
1918

État
3 av 3

Litteratur:
Asplund 280, Hjert&Hjert 166, ZG 280

Sappo

Sappo

1917

Etsning 20,6x18,0 cm

 

Utförd
1917


Litteratur:
Asplund 278, Hjert&Hjert 283, ZG 278

Lots

Lots

1919

Etsning,  17,8x12,0  cm

 

Utförd
1919


Litteratur:
Asplund 285, Hjert&Hjert 286, ZG 285

Mot Strömmen

Mot Strömmen

1919

Etsning, 11,5x16,5  cm

 

Utförd
1919

État
2 av 2

Litteratur:
Asplund 288, Hjert&Hjert 289, ZG 288