Frank Björklund

Pussel, fåglar och andra gåtor

2 - 29 april

Frank Björklund

Pussel, fåglar och andra gåtor

2-29 april

FÖRHANDSVISNING

Fredag 1 april kl. 16-18

 

Vernissage lördag 2 april kl. 12-16

Söndagsöppet 3 april kl. 12-15

P.g.a. Mollbrinks deltagande på London Art Fair är galleriet stängt 19-25 april. 

 

Öppettider:

Vardagar 10-18 (lunchstängt kl. 13-14)

Lördagar kl. 11-14

Jag har haft glädjen att samarbeta med 3 generationers Mollbrinkare i ett 30-tal utställningar under 4 decennier.  Vi har haft vernissager till snöstorm, bandyfinal, hög- och lågkonjunkturer och senast pandemi med restriktioner. Och vi fortsätter.  

 

Som man säger; – Funkar det, så funkar det.

 

Det enda lilla dilemma som kan dyka upp är frågan: Vilka målningar ska vi ha i skyltfönstret?

 

Frank Björklund, mars 2022

 

40 år går fort! Första gången jag kom i kontakt med Frank Björklund var år 1982, ett telefonsamtal med en konstnär i andra änden av linjen som presenterade sig: ”Hej jag heter Frank Björklund och är en superrealistisk surrealist som vill ställa ut hos er.”

 

Ja det var 40-år sedan, under den tiden har vi haft förmånen att få ta del av Franks underfundiga värld som ständigt utvecklas.

 

Välkommen till en spännande utställning!

 

Jan Mollbrink, mars 2022

Välkommen till Franks värld!

Här är allt som ser ut att vara något, förmodligen något annat. Å andra sidan är det som ser ut att vara något annat förmodligen inte det. Här gäller inte vardagens givna fysik som vi vant oss vid. Här hade Arkimedes blivit kvar i badet, här hade äpplet aldrig fallit i Newtons huvud och hit kommer Einstein bara tillfälligtvis på besök. Ibland. När Frank släpper in honom.

Större bilder för inzomning längst ner på sidan (desktop)

"See no evil, hear no evil"
(Dom buddistiska pingvinerna) olja på duk, 100x150 cm

See no evil, hear no evil

(De buddistiska pingvinerna)

Ett känt uttryck och kända apor, egentligen japanska makaker i original. Skulpterade första gången under 1600-talet, men tanken  äldre än så. Uttrycket, mottot kan man säga, ger uttryck för en buddistisk tanke.  D.v.s. om man inte blir utsatt för ondska i någon form,  kommer man inte själv att uttala eller göra något ont En fjärde apa förekommer ibland. Den håller handen över genitalierna. Fri tolkning…

 

Här i väst tolkas ordspråket och apornas handlingar annorlunda. Ett önsketänkande eller mentala skygglappar för att inte se missförhållanden. En moralisk vekhet att inte agera, som ett slags ”code of silence”.

 

Här kommer tre pingviner vandrande på övergångsstället. (Populär kulturell spegling) Alltså har de trafikvett och uppför sig som man ska i civiliserade områden. Tar seden dit man kommer helt enkelt. Men varför är de där/här? Kommer dom med budskap om något? Mörka glasögon, hörselskydd och gasmask förhindrar förmedlandet. Grönt, rött och blått. Esteteten och en förkärlek till steampunk i mig, sätter på dom ålderdomliga attiraljer.  Eller är tiden inte nu, utan då?

 

Vilken av tolkningarna ska man använda här? Den västerländska eller buddistiska?

 De naiva och oskyldiga pingvinerna kan ju bara finnas till.

 

Det har de alltid gjort. Utan påverkan.

 

Tills nu.

The Puzzle

Olja på duk, 120x70 cm

A Puzzle

Olja på duk, 120x70 cm

Flyguppvisning

Olja på duk, 120x70 cm

Orkidéer

Olja på duk, 50x50 cm

Årstidsgren

Olja på duk, 50x50 cm

Anden i Flaskan

Olja på duk, 30x40 cm

"Resa i Tanken"
olja på duk,90x120 cm

Resa i tanken

En av de sista målningarna som gjordes inför utställningen, ”Pussel, fåglar och andra gåtor”.  Och eftersom jag då vänt och vridit på begrepp och bilder som har med fåglar att göra, så var jag framme vid migration, flyttfåglar. Immigration och emigration, fram och tillbaka. Häckar på ett ställe och övervintrar på ett annat. Hmm, kan det här appliceras på några andra djur?

 

Eller är det existentiella frågor, tankar om en bättre plats, där gräset är ännu grönare. Kanske är det dit tanken drar sig. En vardagsflykt, möjligtvis bokstavlig eller varför inte i boken och litteraturens värld.

 

Som ni ser så är ett en tribut till René Magritte, den belgiske surrealisten och min stora hjälte inom konsten. Han visade mig andra världar och tankar, där vardagsting får tanken att resa, men även att reflektera på omgivningarna under resans gång. Kanske allting inte är vad det ser ut att vara. Det finns en rörelse i bilden. Papegojorna flyger mot ljuset i bakgrunden. Mannen sitter snällt och väntar. Avgångshall? Vad är i väskan? Varför ett paraply? Dåligt väder eller bara väl förberedd? En plåtleksak är uppskruvad och mekaniskt vandrar även han mot ljuset. Är det fåglarna som reser och mannen är stationär? Utspelar sig allt i boken som mannen läser?

 

Den fråga jag får mest är: -Var får du dina titlar ifrån? Jag svarar alltid: - Josefssons postorder.

 

Sedan vad som kommer först, titel eller bild, och hur dyker de upp. Bild kommer först. Ingen bild, ingen titel. Axiom. Och det är inte alltid så lätt, men väldig givande när man kommer på en bra sådan.   Ett litet experiment kommer här.

 

Vad händer med bilden med följande alternativ titlar?

- Fondtapet

- Skogsbrand

- Copacabana

- Lek

- Exotism

- Kapitel 2

- Intrigen tätnar

- Mångkulturellt samhälle

- Flyktingar.

Uppdykandet

Olja på duk, 80x60 cm

Tongivande

Olja på duk, 80x60 cm

Vi pusslas ihop

Olja på duk, 80x60 cm

Ballongfarare

Olja på duk, 90x40 cm

Manöverutrymme

Olja på duk, 80x60 cm

Pusseldeckare

Olja på duk, 50x40 cm

"Dialog"
 olja på duk, 20x30 cm

Passa ihop

Olja på duk, 30x40 cm

The missing piece

Olja på duk, 50x40 cm

Utsikt över olagt pussel

Olja på duk, 30x40cm

Börja på ny kula

Olja på duk, 50x60 cm

Hägring

Olja på duk, 30x40 cm

Flyttfågel

Olja på duk, 30x30 cm

"Visar sin sanna natur"
 olja på duk, 80x60 cm

"Visar sin sanna natur"

olja på duk, 80x60 cm

När världen står i brand känns det ”futtigt” att bara stå i ateljén och måla. Man vill ha utlopp för känslor. Så för att kanalisera tankar och ord gjorde jag den här målningen i ren ilska och kanske ironiskt, ren handlingsförlamning. Men om man inte fortsätter att tänka och agera, i mitt fall måla, så vinner ju ”de” även det slaget, intrånget. För mig ett slags – Mind over matter.

 

Korpar bilder en kropp, en man som vänder ryggen mot världen. Bakgrunden accentuerar bara mannens härkomst och hans rätta identitet. Korpen, som förmodas vara en klok fågel, förknippas mest som olycksbådande fågel. I många kulturer över hela världen. Korpen följer krig som asätare och därför är synonym med död och förlorade själar. Många mytologiska krigsgudar har korpen som sin förtrogne, allvetande, ondskefull och budbärare från den mörka sidan.”

 

Frank Björklund 5 mars 2022

Fjäderpenna

Olja på duk, 24x18 cm

Pussla samman

Olja på duk, 40x50 cm

Fågel perspektiv

Olja på duk, 30x40 cm

Börja på ny kula

Olja på duk, 80x80 cm

En främmande fågel

Olja på duk, 85x75 cm

Samling

Olja på duk, 100x80 cm

"Mellanlandning"
olja på duk,40x90 cm

Geometriska figurer

Olja på duk, 80x60 cm

Vardagspussel

Olja på duk, 90x60 cm

Walking the Zoo

Olja på duk, 80x60 cm

Livspussel

Olja på duk, 80x60 cm

Visa sin sanna natur

Olja på duk, 80x60 cm

Andemening

Olja på duk, 50x30 cm

"Tvillingarna"
olja på duk,60x100 cm

I vågskålen

Olja på duk, 50x60 cm

Tweet

Olja på duk, 30x30 cm

Prata Goja

Olja på duk, 40x30 cm